اصول ساخت سوله مرغداری

افرادی که متقاضی ساخت مرغداری و دامداری بعد از انتخاب طرح مورد نظر خود هستند، باید جهت تهیه زمین، گذراندن مراحل اداری مربوط به کار و اخذ پروانه تأسیس و همینطور احداث یک سالن مرغداری متناسب با نیازهای فعالیت های خود اقدام کنند.

گرفتن مجوزهای لازم جهت احداث تأسیسات مورد نیاز از سازمان جهاد کشاورزی یکی از مهمترین کارهایی است که باید قبل از این مراحل انجام شود.

شما کارفرمایان و مشتریان محترم که قصد ساخت سوله مرغداری را دارید

، قبل از هر اقدامی جهت اطلاع از روند ساخت و نوع متریال و تجهیزات مورد استفاده می توانید با ما تماس بگیرید.

در اینجا قصد داریم که مشخصات و اندازه های یک واحد جهت احداث سوله مرغداری و به طور خاص پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت 40000 قطعه را بررسی کنیم.

نوع سوله: سوله مرغداری گوشتی

ظرفیت: 40000 قطعه

زمین: براساس قوانین و دستورالعمل های موجود، در حال حاضر حدوداً 4500 تا 5000 متر مربع زمین جهت پیاده سازی یک مرغداری گوشتی باید در نظر گرفته شود و طراحی نقشه سوله باید به صورت زیر باشد :

     

      • سالن پرورش : 4000 متر مربع؛

      • تأسیسات جانبی : مانند انبار دان ، پیش سالن ، اقامتگاه کارگری ، و دفتر مدیر مجموعه جمعاً حدود 500 تا 1000 متر مربع.

    طراحی تأسیسات سوله: در یک پروژه 40000 قطعه ای با توجه به ابعاد زمین و موقعیتی که در آن قرار گرفته است، می توان حالت های مختلفی را طراحی کرد و ساخت:

       

        • حالت اول: دو سالن 20000 قطعه ای در امتداد هم؛

        • حالت دوم: چهار سالن 10000 قطعه ای دو به دو به موازات یکدیگر؛

        • حالت سوم: دو سالن 20000 قطعه ای به موازات هم.

      به عنوان مثال، اگر شکل زمین شما به صورت مستطیلی می باشد و طول آن حداقل 300 متر است، پیشنهاد می کنیم که از حالت یک جهت احداث سوله مرغداری استفاده شود و دو سالن در امتداد هم که در بین آنها اتاق فرمان قرار گرفته است، ساخته شوند.

      می توان عرض سالن ها را با توجه به طول زمین کمتر یا بیشتر از مساحت مورد نظر خود در نظر گرفت اما باید در نظر داشته باشیم که تغییر عرض سالن شرایطی مثل نحوه مدیریت، تعداد ردیف های دان خوری، تعداد دستگاه های تهویه، آبخوری ها، و دیگر موارد تأسیساتی را تحت تأثیر قرار می دهد.

      به نظر می رسد بهترین راه، عرض 18 متر می باشد که در این صورت می توان 12 ردیف دانخوری و 12 آبخوری را درون سالن نصب نمود.

      انبار : انتخاب محل انبار یکی از مهمترین کارها در احداث سوله مرغداری است و باید دقت بسیاری داشت. به طوری که فاصله کمی را با اتاق فرمان داشته باشد.

      سوله انبار باید راه های ورود و خروج وسایل نقلیه سنگین جهت حمل و نقل مواد اولیه و غذای مرغ ها را دارا باشد. همچنین باید نزدیکترین راه با درب ورودی و اصلی مرغداری را داشته باشد.

      در مرغداری ها حداقل فضای مورد نیاز جهت احداث یک انبار و ساخت سوله یک مرغداری مرغ گوشتی 40000 قطعه ای بین 350 تا 500 متر می تواند باشد. درب اصلی انبار باید به گونه ساخته شود که وسایل نقلیه ی باری به راحتی ورود و خروج داشته باشند و بار خود را تخلیه کنند.

      موتورخانه : از آنجا که یک واحد مرغداری باید در همه حال برق مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشد، لذا وجود اتاقی به ابعاد مورد نیاز جهت استقرار یک دستگاه موتور برق اضطراری و قراردادن ابزار و قطعات یدکی سیستم برق مرغداری الزامی است.

      مانا سوله ایرانیان از جمله شرکت های متخصص در زمینه احداث انواع سوله مرغداری در تمام نقاط کشور می باشد. علاوه بر موارد فوق که در ساخت مرغداری باید مد نظر قرار داد ، موارد بسیار جزئی تر اما مهم تری هم وجود دارد که می تواند کارفرمایان محترم را در کاهش هزینه ها و بالا رفتن راندمان کاری ، یاری نماید.

      تجهیز سالن مرغداری

      به طور کل برای گرمایش یک فضای 10000 متری سه دستگاه گرم کن (heater) مورد نیاز است و می توان از آب خوری و دانخوری های اتوماتیک استفاده کرد.

      دانخوری

      طول دانخوری زنجیری برای هر پرنده حداقل باید 5/2 سانتیمتر باید در نظر گرفته شود و همینطور باید تعداد 18 تا 20 عدد دانخوری بشقابی نیز برای هر 1000 قطعه منظور شود. حداقل یک ردیف دانخوری بشقابی برای هر 5 متر عرض سالن لازم است.

      یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز در احداث سوله مرغداری دستگاه آسیاب میکسر است که انواع دانه ها را با خود ترکیب می کند و غذای مورد نیاز را برای مرغ ها فراهم می کند. فاصله ی بین دو دانخوری مجاور یا دو آبخوری متوالی نباید بیشتر از 5/1 متر باشد.

      آبخوری

      آبخوری ها قبل از جوجه ریزی باید با آب تمیز پر شوند و درجه ی آب موجود در آنها باید حدود 20 درجه سلسیوس باشد. طبق استانداردهای موجود، باید به ازای هر 1000 قطعه جوجه، حدوداً 14 تا 16 عدد آبخوری آویز ثابت و کوچک کله قندی در نظر گرفته شود. آبخوری های سوله مرغداری باید روزی سه بار شستشو و آب آنها عوض شود.

      رطوبت و تهویه

      50 الی 70 درصد مقدار رطوبتی است که باید به صورت نسبی در سالن موجود باشد. رطوبت سالن باعث می شود که کیفیت بستر حفظ شود و از خشک شدن آن و ایجاد گرد و غبار جلوگیری می کند.

      بستر سالن مرغداری

      بعد از احداث سوله مرغداری و قبل از جوجه ریزی باید بستر مناسب فراهم شود. سبوس برنج ، بستر مقوایی ، کاه ، پوشال چوب و ماسه انواع بسترهای مورد استفاده می باشند که از مواد متداول و در دسترس ساخته می شوند. رطوبت از ارکان مهمی است که در ساخت بستر مرغداری باید به آن توجه کرد و بستری که کیفیت خوبی را داراست، دارای 30 تا 35 درصد رطوبت می باشد. ارتفاع مناسب و کارشناسی شده جهت ایجاد بستر 5 تا 7 سانتیمتر توصیه شده است و ذکر این موضوع ضروری است که همواره برای هر نوبت جوجه ریزی ، می بایست از بستر تازه و جدید استفاده کنید و هیچگاه بستر قدیمی را مجدداً استفاده نکنید. چرا که به احتمال فراوان دارای میکروب و آلودگی بوده و می تواند برای سلامتی جوجه ها و مرغ ها مضر باشد و تلفات سوله مرغداری را بالا ببرد.

      تاسیسات و ساختمانهای اصلی و جانبی مرغداری صنعتی

         

          • سالن های پرورش و نگهداری

        بخش اصلی از کار ساخت مرغداری، به ساخت و تجهیز سالن های پرورش و نگهداری اختصاص می یابد که به نوعی رکن اصلی ایجاد یک واحد مرغداری استاندارد و مدرن به حساب می آید. نکته مهم اینکه در هنگام ساخت سالن های موازی، حتماً فاصله طولی و عرضی مقتضی میان هر دو سالن مجاور باید رعایت گردد.

           

            • سیستم‌های تهویه

          یکی از واجب ترین تجهیزاتی که یک مرغداری به آن نیاز دارد، تهویه هوا و تأمین اکسیژن است. افت اکسیژن در سالن ها باعث اختلال در رشد جوجه ها می شود؛ ضمن اینکه هوای مرغداری می بایست یک توده هوای متعادل (نه سرد و نه گرم) بوده و با گردش هوای نسبتاً خنک و دائمی همراه گردد.

             

              • سیستم‌های حرارتی و برودتی

            همانقدر که اکسیژن رسانی به سالن ها مهم است، حفظ دمای سوله در یک بازه مشخص نیز ضرورت دارد. لذا در فصل گرما به سیستم سرمایشی مناسب و در فصل سرما به سیستم گرمایشی کارا نیاز است. لازم به ذکر است که مرغها خصوصاً در روزهای نخستین تولد، نسبت به تغییرات دمایی بسیار حساس هستند و کوچکترین نوسان دمایی، می تواند نرخ تلفات را بالا ببرد.

               

                • انبار نگهداری دان و نهاده ها

              به دلیل مدیریت بهتر بر هزینه های سوله مرغداری، به صورت فله و در حجم بالا نسبت به خرید دان طیور و انبار نمودن آن اقدام می گردد. ساماندهی این موضوع در انبارهای کوچک و بزرگ واقع در محل مرغداری یا در مجاورت آن صورت می پذیرد.

                 

                  • انبار نگهداری دارو ، واکسن و مکمل ها

                طیور به صورت منظم نیاز به معاینه و دریافت واکسن و مکمل های رشد دارند که اقلام آنها، در انبار و به میزان کافی ذخیره خواهد شد.

                   

                    • انبار لوازم و تجهیزات

                  به منظور نگهداری از تجهیزات، ابزارها و لوازمی که ممکن است به هر ترتیب مورد استفاده قرار گیرند و نقش فرعی در مرغداری دارند، از یک انبار کوچک و مجزا استفاده می گردد.

                     

                      • ساختمان اداری و پرسنلی

                    امور جاری اداری نظیر نامه نگاری ها، خرید ملزومات طیور، پیگیری هزینه های حامل های انرژی و مسائلی مربوط به منابع انسان مشغول در واحد صنعتی مذکور، همه و همه نیاز به فضای اداری مشخصی دارد که می توان آن را به صورت سوله طبقاتی یا در مجاورت سوله و به صورت یک بچه سوله تأمین نمود.

                       

                        • منابع تامین آب مصرفی (از طریق حفر چاه آب و استقرار منبع آب و همینطور شبکه آب آشامیدنی)

                      آب سالم و تمیز مورد نیاز جوجه ها می بایست به طور منظم و دقیق و از منبع مناسب تأمین گردد.

                         

                          • کوره لاشه سوز

                        به دلایل مختلف ممکن است هر روز یا هر هفته، شاهد مرگ و تلفات تعدادی از جوجه ها در سوله باشیم. ضمن جداسازی سریع طیور مرده از سوله ،  نسبت به امحاء سریع آنها در کوره لاشه سوز باید اقدام شود.

                           

                            • تاسیسات کود خشک کن

                          فضولات طیور خیس است و معمولاً پس از خشک شدن و گرفتن رطوبت آن، در کیسه های بزرگ ریخته شده و به عنوان کود به کشاورزان و واسطه ها فروخته می شود. نکته قابل تأمل اینکه تا حد امکان باید از خورده شدن فضولات توسط خود مرغ ها جلوگیری به عمل آورد تا تغذیه سالم طیور حفظ گردد.

                             

                              • رختکن و سرویس‌های بهداشتی

                            این تسهیلات برای راحتی و استفاده پرسنل سوله مرغداری تأسیس می شوند.

                               

                                • محل استقرار ژنراتور (موتورخانه)

                                • اتاق دود و ضد عفونی

                                • سیستم جمع آوری و هدایت فاضلاب

                                • منبع سوخت

                                • پارکینگ

                              اطلاع از همه موارد لازم و ضروری احداث سوله مرغداری نیاز به تجربه و سال ها فعالیت در این صنعت دارد و این چیزی نیست که بدون زحمت به دست آید. بخصوص اینکه باید توجه نمود که جانمایی این واحد ها چگونه باید انجام گردد و چه نکاتی می بایست در طراحی سالن ها لحاظ گردد.

                              شرکت مانا سوله ایرانیان از جمله واحد های تولیدی اسکلت سوله می باشد که با اشراف بر این موارد ، نسبت به طراحی و احداث انواع سوله مرغداری گوشتی و تولید تخم مرغ اقدام می نماید. این شرکت علاوه بر ساخت اسکلت فلزی ، انواع پوشش های سقف ، سوله دست دوم و دیوار را نیز جهت ساختمان اصلی مرغداری و واحدهای جانبی نظیر سوله انبار، بچه سوله و … عرضه و نصب می نماید.

                               

                              javanmard وب‌سایت

                              دیدگاهتان را بنویسید

                              نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

                              ارتباط تلفنی با کارشناسان ما

                              09151009700

                              ارتباط سریع
                              خروج از نسخه موبایل