روش های تست غیر مخرب جوشکاری

کنترل کیفیت سوله

انواع متد تست جوشکاری

در ساخت قطعات سوله یا اسکلت فلزی ممکن است نقص هایی به وجود آید که این نواقص بسته به اندازه آنها متفاوت می باشد. این نقص ممکن است کارکرد آنی قطعه را تحت شعاع قرار دهد. ترک های ناشی از خستگی یا خوردگی در انجام کار با ماده که از عیوب دیگر هستند، ممکن است در حین کار به وجود آیند. به همین خاطر برای آشکارسازی نواقص در حین ساخت و مشاهده نواقص حین کار هر قطعه باید از  انواع متد تست جوشکاری استفاده کرد.

جوشکاری فرآیندی است که در آن می توان دو یا چند قطعه را به هم وصل کرد، ولی در این فرآیند پیوستن این دو قطعه فلزی به وسیله جوشکاری برای ایستادن و مقاومت در زیر بارهای طولانی و سنگین کافی نمی باشد. امروزه جوشکاری یک روش سیستماتیک می باشد که برای تولید سازه فلزی با کیفیت استفاده می شود. به منظور تهیه خصوصیات عملیات جوش برای تطابق با روش های جوشکاری، طبق استانداردهای مختلف بین المللی از کد هایی استفاده می کنند که نتایج این تست جوشکاری و تاییدیه آن را در سندی مختص به آن ذخیره کرده تا اطمینان لازم را برای عملیات انجام شده داشته باشند.

انواع متد تست جوشکاری وجود دارد که برای تعیین مقاومت و یکپارچگی قطعات و مواد جوش استفاده می شود.جهت تولید محصولات ایمن و کاربردی، انواع متد تست جوشکاری برای بررسی قدرت و یکپارچگی روی محصول انجام می شود.

یکی از فرایندهای مهم صنعت سوله سازی، انجام انواع متد تست جوشکاری محصولات می باشد. می توان گفت که هدف اصلی از انجام انواع متد تست جوشکاری را ایجاد اطمینان از تولید سازه ای با کیفیت و نظارت بر استمرار فرآیند تولید دانست. انواع متد تست جوشکاری برای کشف معایب، اشتباهات و اشکالات سازه انجام می شود.

تست های مخرب(DT)

یکی از انواع متد تست جوشکاری تست های مخرب می باشد. در انجام تست مخرب معمولاً قطعه سوله آسیب می بیند و یا شکسته می‌شود، در این تست خیلی کم پیش می‌آید که قطعه قابلیت استفاده دوباره را داشته باشد. یعنی در حین انجام تست مخرب در شکل، ابعاد و ترکیب شیمیایی قطعه تغییرات غیر قابل برگشتی رخ می دهد. تست مخرب در صنایع متفاوت، زمانی قابل توجیه می باشد که یک قطعه در مقیاس زیاد تولید می‌شود.

اگر به منظور کنترل کیفیت، تعداد کمی از نمونه ها از بین رود مشکلی ایجاد نخواهد شد اما در بعضی از موارد مانند مهندسی زلزله یا طراحی خودرو، نمونه های گران قیمت نیز به منظور مطمئن شدن از عملکرد سایر نمونه های تولید شده،مورد آزمون و تست مخرب قرار می گیرند.

انواع تست های مخرب

1- تست خمش

2- تست کشش

3- تست ضربه

4- تست شکست

تست کشش:

این تست که به تنش نیز معروف است از مهمترین آزمون های مکانیکی مخرب محسوب می شود. تست کشش ساده نسبت به تست های دیگر، استاندارد و ارزان قیمت می باشد. زیرا با کشش ماده می ‌شود سریعاً واکنش آن را در برابر نیروهای اعمال شده در شرایط کار تعیین نمود. در این نوع تست، نمونه مورد نظر تحت نیروی کششی افزایشی قرار خواهد گرفت تا دچار گسیختگی شود. در این نوع آزمون نمونه ها از دو طرف به صورت مکانیکی و یا هیدرولیکی بارگذاری می شوند. سیستم بارگذاری معمولاً مجهز به ثبت کننده کرنش و تنش می باشد. با این نوع تست مخرب، استحکام، کشش، مقاومت تسلیم، مدول الاستیسیته و انعطاف پذیری را می توان به دست آورد.

تست شکست:

از این نوع تست برای بررسی کیفیت مواد تردی مانند چدن، آلیاژهای تور و برای مواد غیر فلزی دیگر که در شرایط کاری زیادتر تحت تاثیر نیروهای فشاری قرار خواهند گرفت، به کار برده می شود. علاوه بر آن، تست شکست برای بررسی رفتار فلزی که در عملیات شکل دهی تحت تنش های فشاری قرار خواهد گرفت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع آزمایش نمونه استوانه ای شکل توپر در قسمت مرکزی فک های دستگاه آزمایش قرار گرفته می‌شود و از دو طرف تحت نیروی فشاری قرار داده می شود.

تست خمش:

نوع دیگری از انواع روش تست جوشکاری از نوع مخرب برای ارزیابی خواص مکانیکی مواد، تست خمش می باشد. در این نوع آزمون مقاومت قطعه در برابر خم شدن مورد بررسی قرار می گیرد. این نوع آزمون معمولاً به وسیله دستگاه تست کشش یونیورسال و به روش سه نقطه ای و چهار نقطه ای انجام خواهد شد.

تست ضربه:

تست ضربه از روش های استاندارد تست مخرب می باشد. برای تعیین انرژی شکستن مواد بر اثر تنش دینامیکی مورد استفاده قرار می گیرد. آزمون ضربه تعیین کننده مقدار انرژی است که برای شکستن یک قطعه در اثر ضربه، استفاده می شود. هدف اصلی از انجام این آزمون شبیه سازی شرایط واقعی برای جلوگیری از شکسته شدن یک قطعه می باشد. دو روش آیزود و چارپی از مهم‌ترین و متداول ترین روش های تست ضربه به شمار می روند و تفاوت آنها در طرز قرار گیری نمونه ها در دستگاه ضربه می باشد.

هدف از انجام تست های غیر مخربNDT:

یکی از انواع روش تست جوشکاری، تست غیر مخرب جوش نام دارد. در این نوع تست، تکنیک هایی وجود دارد که به وسیله آنها می توان عیب های موجود در منطقه جوش، منطقه ای که تحت تاثیر حرارت قرار می گیرد و فلز پایه را تشخیص داد. در این نوع آزمون بدون اینکه آسیبی به قطعه برسد، عیب های آن شناسایی می شوند و می توان برای حفظ کیفیت اجزای جوش، کنترل بسیار خوبی داشته باشیم.

با به کار بردن درست بازرسی های غیر مخرب جوش، می توان تا حد زیادی از وقوع حوادث جلوگیری کرد و برای کاهش هزینه ها و اطمینان کامل از سلامت قطعات گام موثری برداشت. امروزه در صنعت، نوع عیب موجود در قطعه تاثیر زیادی در روش بازرسی آن دارد. در اینجا به بررسی  تکنیک های انواع عیوب جوش در قطعات جوشکاری می پردازیم.

انواع تست های غیر مخرب

1- بازرسی چشمی(VT):

یکی از انواع متد تست جوشکاری از نوع غیر مخرب می توان بازرسی چشمی را نام برد. برای بازرسی عیوبی مانند ترک ها و تخلخل ها در قطعات جوشکاری شده از این نوع بازرسی استفاده می‌شود. این نوع بازرسی یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین راه های شناسایی عیوب می باشد. در صورت انجام این بازرسی ممکن است تعداد زیادی از قطعات بعد از جوشکاری معیوب اعلام شوند و دیگر نیازی به انجام تست های دیگر نباشد.

2- بازرسی مایعات نافذ(PT):

یکی دیگر از انواع متد تست جوشکاری از نوع غیر مخرب، بازرسی مایعات نافذ می باشد. این روش از اصلی ترین روش های صنعتی برای کنترل کیفیت قطعات جوشکاری شده می باشد. اگر عیب قطعه مورد نظر سطحی باشد به وسیله این روش می‌توان به آسانی آن را شناسایی کرد.

مایع نافذ به دلیل نیروی موئینگی به درون ناپیوستگی نفوذ می کند، در این روش مایع نفوذ کرده بسته به آنکه فلورسنت یا رنگی باشد در ترکیب با ماده آشکارساز بر روی سطح پاشیده می‌شود و در نهایت با تابیدن نور معمولی یا فرابنفش به سطح نمونه، قابل مشاهده خواهد بود. در روش بازرسی مایعات نافذ می‌توان از مواد آشکارساز به صورت محلول، خشک و یا سوسپانسیون استفاده کرد.

مزایای این روش:

  • عیب های سطحی قابل شناسایی هستند.
  • مورد استفاده برای قطعات با جنس مختلف می باشد.
  • ارزان و ساده می باشد.
  • اندازه و شکل قابل مشاهده هستند.
  • در قطعات بزرگ می توان استفاده کرد.
  • وقتی قطعه در حال تولید می باشد قابلیت اجرای آن وجود دارد.
معایب این روش:
  • شناسایی نشدن عیوب زیر سطحی
  • سمی بودن مواد
  • احتمال خوردگی قطعه در صورت باقی ماندن مایع روی آن
  • اگر در سطح قطعه ناخالصی وجود داشته باشد در شناسایی عیوب خطا ایجاد می شود.

3- بازرسی ذرات مغناطیسی

برای تشخیص عیوب سطحی و نواقص داخلی در قطعات، این نوع بازرسی روش بسیار حساسی می باشد. زیرا ابتدا با اعمال میدان خارجی، قطعه تحت آزمایش مغناطیسی قرار گرفته و بعد با پاشش ذرات مغناطیسی بر روی سطح، عیب های سطحی و زیرسطحی قطعات مشخص می‌شوند.

مزایای این روش:
  • ترک های خیلی ریز نیز در این روش قابل شناسایی هستند.
  • عیوب زیرسطحی در این روش قابل تشخیص می باشند.
  • حساسیت زیادی دارد.
  • هنگام تولید و بعد از تولید قطعه قابلیت استفاده دارد.

معایب این روش:

  • فقط قابل استفاده برای مواد فرومغناطیسی می باشند.
  • فقط برای تشخیص ترک های عمودی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • آزمایش برای اطمینان باید چند بار تکرار شود.
  • نیاز به میدان های قوی تر برای ترک های عمیق دارد.
  • برای آزمون از قطعات بزرگ به میدان‌های بسیار قوی نیاز است.
  • برای قطعاتی که پوشش مغناطیسی دارند مناسب نمی باشد.

4-بازرسی التراسونیک:

این روش از تکنیک های پیشرفته تست فراصوتی می باشد و قابلیت اسکن کردن، هدایت کردن و متمرکز کردن امواج به صورت الکترونیکی را دارا می باشد. در این روش، توانایی هدایت موج صوتی امکان این را می دهد تا پرتو را در جهت عمود بر عیب بر سازه و محل جوش داده شده برخورد دهیم. در این نوع آزمون تمامی عیب ها قابل مشاهده می باشند.

5- آزمون فراصوتی:

آزمون فراصوتی یکی از انواع متد تست جوشکاری از نوع غیر مخرب می باشد. با این روش یک موج صوتی به فرکانس بالا (۵الی۲۰مگاهرتز)به داخل قطعه فرستاده خواهد شد. این موج در طول قطعه حرکت خواهد کرد و میزان انرژی آن در هنگام برخورد با ناپیوستگی تغییر می‌کند. زمانی که موج به دیوار روبروی قطعه برخورد می‌کند، با یک اختلاف زمانی بازتاب می‌شود. با ثبت این اختلاف زمان می توان اندازه و محل عیب های داخل یک قطعه را مشخص کرد. همچنین از این روش می توان برای تعیین ضخامت قطعات استفاده کرد.

مزایای این روش:

  • تشخیص عیوب در قطعه در این روش وجود دارد.
  • عیوب سطحی و غیر سطحی در این روش قابل شناسایی هستند.
  • در این روش قابلیت کنترل از راه دور و اتصال به کامپیوتر و پرینتر وجود دارد.
  • آلودگی زیست‌محیطی در این روش وجود ندارد.
  • سلامتی انسان را به خطر نمی اندازد.
  • برای تمامی قطعات و در تمام نقاط مورد استفاده می باشد.
  • برای قطعاتی که در حین کار هستند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معایب این روش:

  • در این روش انجام این آزمون هزینه زیادی دارد.
  • این آزمون باید به وسیله یک اپراتور مجرب انجام شود.
  • برای عیوبی که بزرگ تر از اندازه پراب هستند مشکل ایجاد می شود.
  • در این نوع آزمون، زبری ها و روکش های سطحی در نتایج مشکلاتی به وجود می آورند.
  • عیب هایی در این روش آزمون شناسایی می‌شوند که عمود بر موج ارسال شده باشند.

روش های تست جوشکاری در سوله سازی

به طور کلی  اسکلت سازی و اتصال اجزا معمولا از طریق جوش انجام می شود. به همین دلیل طبیعی است که استحکام سازه ارتباط مستقیمی با اجرای درست و اصولی اتصالات داشته باشد. جهت بررسی استحکام سازه و اجرای درست اتصالات از انواع تست های جوشکاری در سوله سازی استفاده می شود. از جمله متدهای تست جوشکاری در مانا سوله ایرانیان می توان به تست جوش غیر مخرب و مخرب اشاره کرد.پ

کلمات کلیدی

data structure infra structure structure of a dna homologous structure structure of proteins synonyms for structure structure of cells structure of d n a protein structure

javanmard وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط تلفنی با کارشناسان ما

09151009700

ارتباط سریع