ایمنی محل ساخت و ساز

  • ایمنی محل ساخت و ساز

ایمنی کارگاه ساختمانی برای نجات جان کارگران شاغل در محل ساخت و ساز الزامی است.

ساخت و ساز دومین فعالیت بزرگ بعد از کشاورزی در هند است که کارگران مهاجر بی سواد/نیمه سواد را به شدت استخدام می کند. بخش ساخت و ساز ماهیتی پویا و بسیار پرحادثه است. یک حادثه کوچک در یک سایت ساخت و ساز ممکن است کل گردش کار و برنامه ریزی پروژه را تحت تاثیر قرار دهد و هزینه زیادی (هم از نظر زمانی و هم از نظر مالی) داشته باشد.

با در نظر گرفتن بخش ساخت و ساز هند، 80 درصد از سایت های ساخت و ساز را می توان ناایمن در نظر گرفت و مرگ و میرها تقریباً 20 برابر بیشتر از بریتانیا است. به طور متوسط ​​روزانه 38 تصادف مرگبار در هند اتفاق می افتد. این داده ها به وضوح بیان می کند که اندازه گیری های ایمنی در بخش ساخت و ساز ما باید بهتر توسعه یابد. هدف اصلی ایمنی ساخت و ساز فراهم کردن شرایط کار ایمن و کاهش حوادث ناشی از کار است.

فداکاری و تلاش کارگران واقعاً طراحی ساختمان را به واقعیت تبدیل می کند. بنابراین باید برای اطمینان از ایمنی کارگران در محل ساخت و ساز اهمیت اولیه داده شود.

 متأسفانه اقدامات ایمنی کافی در سایت های ساختمانی اجرا نمی شود.

کارهای خطرناک مختلفی در ساخت و ساز وجود دارد مانند کار بر روی ارتفاع، استفاده از انواع ابزار، کار بر روی گودبرداری و اثرات صدا، گرد و غبار و غیره. عواقب شایع در کارگاه های ساختمانی سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی، جراحات ناشی از ابزار، گیر افتادن بین اجسام و غیره. از دست دادن کارگر در اثر جراحات یا تصادف باعث اختلال قابل توجه در کار و آسیب به اخلاق و اخلاق کاری و همچنین خسارت به خانواده آنها می شود.

عناصر اصلی برنامه ایمنی سایت ساختمانی

رهبری مدیریت خوب:

 مدیریت باید تعهد خود را به شناسایی و حذف خطرات و اجرای اندازه گیری ایمنی برای اطمینان از رفاه کارگران نشان دهد. ایمنی ابتدا باید اولویت مدیریت در کار ساختمانی باشد. برای این کار تجهیزات ایمنی خوبی برای کارگران فراهم کنید و به طور مکرر ایمنی کارگران را در هر سطح بررسی کنید.

نگرش کارگران:

همه کارگران باید تصویر روشنی از کاری که انجام می دهند داشته باشند و مطمئن شوند که اقدامات ایمنی درست را انجام می دهند.

 کارگران باید هرگونه احتمال خطرات و تهدیدات ایمنی را به مدیریت گزارش دهند.   

 شناسایی خطر و بازرسی ایمنی :

بازرسی ها و بازرسی های مکرر باید در محل کار انجام شود تا خطرات احتمالی خطرات کشف شود. شناسایی خطرات ایمنی بخش مهمی از برنامه برنامه ریزی ایمنی است. برای آن، خطرات یا صدمات مکرر کارگران را دنبال کنید و علل اصلی حادثه را بیابید.

پیشگیری از خطر :

به منظور ایجاد یک محیط کار ایمن و سالم، یک برنامه پیشگیری از خطر یا راهنمای ایمنی تهیه کنید و مطمئن شوید که PPE مناسب توسط کارگران استفاده می شود. همیشه مطمئن شوید که کارگران از طرح ایمنی و مشارکت آنها در اتخاذ اقدامات احتیاطی پیروی می کنند.

آموزش :

 آموزش کارگران و مهندسان برای جلوگیری از یک موقعیت خطرناک بسیار مهم است. هر یک از کارکنان باید آموزش مناسب برای کار ایمن، نحوه استفاده صحیح از تجهیزات ایمنی و نحوه برخورد با یک موقعیت خطرناک را ببینند. آموزش باید شامل درک یک خطر، نحوه حذف، گزارش و کنترل آن باشد.

ارزیابی دوره ای: 

اقدامات ایمنی و بهداشتی اجرا شده در سایت ها باید به طور دوره ای مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد که آیا کارکنان به درستی آن را دنبال می کنند یا خیر و همچنین برای کشف هرگونه نقص در طرح های ایمنی. همچنین بازرسی و نظارت دوره ای به بهبود طرح های ایمنی و بهداشت کمک می کند.

نکات اساسی ایمنی محل ساخت و ساز

  1. همیشه از تجهیزات محافظ استفاده کنید
  2. معابر باید همیشه روشن نگه داشته شوند.
  3. مواد و ابزار باید دسته بندی شده و با خیال راحت روی هم انباشته شوند. پشته ها نباید
    خیلی بلند باشند.
  4. اطمینان حاصل کنید که دهانه های کف حصار یا پوشیده شده باشند.
  5. محل کار باید دارای تهویه و روشنایی کافی باشد.
  6. کارگران باید همیشه مراقب باشند و مراقب جرثقیل ها، قلاب ها یا سایر تجهیزات بالابر باشند.
  7. اجازه ندهید کابل های برق با آب تماس پیدا کنند.
  8. در حین کار از نوشیدنی و مواد مخدر استفاده نکنید.
  9. کارگران باید با موقعیت مکانی آشنا باشند.
  10. هر کارگر باید نحوه کار با تجهیزات آتش نشانی را بداند.

اقدامات ایمنی محل ساخت و ساز

بسیاری از حوادث در محل ساخت و ساز را می توان با اتخاذ رویه های کاری مناسب و انجام اقدامات حفاظتی ساده مانند:

حفاظت از سقوط:

در تمامی کارگاه های ساختمانی، یکی از مهمترین علل تصادفات، سقوط از ارتفاع است. کارفرمایان باید سیستم حفاظت از سقوط را روی سطوح کاری که محافظت نشده و بالاتر از 6 فوت از سطح پایین تر هستند، ارائه دهند. حفاظت از سقوط شامل تورهای ایمنی، حفاظ ریل، طناب های ایمنی است. کارگران باید از استفاده از این اقدامات ایمنی آگاه باشند.

محافظت از چشم و صورت:

ماسک‌های مناسب صورت و عینک‌های محافظ چشم باید در برابر ضربه ذرات فلزی در حال پرواز، گرد و غبار، مایعات شیمیایی و غیره در اختیار کارگران قرار گیرد. عینک‌های محافظ چشم در اثر برخورد نور هنگام انجام کارهای جوشکاری، براده‌زنی، سنگ‌زنی و سوراخ‌کاری مهم هستند. چرخ دنده های محافظ چشم و صورت باید کیفیت ها و استانداردهای توصیه شده توسط مقامات ایمنی را رعایت کنند.

کلاه محافظ سر:

کلاه های محافظ در کارگاه های ساختمانی بسیار رایج هستند که برای محافظت از سر در برابر ضربه های احتمالی اشیا در حین کار استفاده می شوند. این کلاه ها از پلاستیک سخت ساخته شده اند و تعلیق 30 میلی متری از پوسته تا سر پوشنده از ضربه ناشی از برخورد محافظت می کند. 

ایمنی در حین حفاری:

حفاری و ترانشه برداری از خطرناک ترین مشاغل در صنعت ساختمان است. کارگران باید کلاه ایمنی بپوشند و مطمئن شوند که محیط کار از سقوط اجسام، برق گرفتگی و سایر حوادث تجهیزات سنگین در امان است. برای حفاری های بیش از پنج فوت، دسترسی مناسب باید از طریق سطح شیب دار، نردبان یا راه پله ها به داخل و خارج ارائه شود. همچنین، یک مهندس ایمنی حرفه ای باید هر روز قبل از شروع کار، اقدامات ایمنی در داخل سنگر را بررسی کند. 

ایمنی داربست:

داربست ها سکوهای موقتی برای کارهای ساختمانی هستند. داربست ها باید به اندازه کافی محکم باشند تا بارهای موقت را حمل کنند و از حرکت ناخواسته دور باشند. نصب صحیح داربست ها در پیشگیری از خطرات مهم است. یک فرد آگاه باید هنگام ساخت، جابجایی یا برچیدن داربست ها حضور داشته باشد. همچنین، کارگران باید به اندازه کافی آموزش ببینند تا بتوانند آسانسورهای موقت را برای مقاصد ساختمانی راه اندازی کنند. خطرات احتمالی زیادی در ارتباط با بالابر وجود دارد، مانند نوک سکو، خرابی های ساختاری، برق گرفتگی و غیره. همیشه قبل از شروع کار، شرایط کار آسانسورها را بررسی کنید.

سایر تجهیزات محافظ شخصی مانند چکمه ها، جلیقه های ایمنی بازتابنده، دستکش برای ایمنی دست، لباس های با دید بالا و دستگاه های محافظ گوش نیز باید برای ایمنی بهتر در ساخت و ساز به خوبی استفاده شوند.

تلاش در هند

دولت هند شورای ملی ایمنی (NSC) را ایجاد کرده است که جنبش ایمنی، بهداشت و محیط زیست (SHE) را در سطح ملی توسعه و اجرا می کند.

فعالیت های مختلفی مانند دوره های آموزشی تخصصی، سمینارها، کنفرانس ها، کارگاه های آموزشی را برگزار می کند. NSC همچنین خدمات مشاوره ای مانند ممیزی ایمنی، ارزیابی خطر و ارزیابی ریسک را انجام می دهد و سازمان ها را در جشن گرفتن کمپین های مختلف مانند روز ایمنی، هفته خدمات آتش نشانی و غیره طراحی و تسهیل می کند.

در هند، 4 مارس هر سال به عنوان روز/هفته ایمنی ملی جشن گرفته می شود که در طی آن کمپین های مختلفی برای ترویج جنبش ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) در کشور سازماندهی می شود.

BIS (دفتر استانداردهای هند) تحقیقات و مطالعات فشرده ای را برای انتشار بسیاری از کدهای SP و IS انجام داده است تا استانداردسازی را به عنوان دستورالعملی برای ساخت و ساز، ساخت، پردازش و غیره ارائه دهد.

javanmard وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط تلفنی با کارشناسان ما

09151009700

ارتباط سریع
خروج از نسخه موبایل