رنگ آمیزی و سند بلاست

 

در تمامی صنایع کوچک و بزرگ برای سایش سطوح، رفع هر گونه آلودگی، زدودن لکه ها و صیقل دادن سطوح از روش های مختلفی استفاده می شود. دو نمونه از این روش ها که موضوع بحث ما در این نوشتار است، سند بلاست و شات بلاست هستند. (کلیدواژه: سند بلاست و شات بلاست در سوله سازی) اگر چه در هر دو روش هدف اصلی افزایش کیفیت سطوح است، اما در مقام اجرا این دو روش با هم تفاوت های زیادی دارند. در هر دو روش فرآیند سایش سطح توسط پرتاب پر فشار ذرات ساینده به سطح، به وسیله دستگاه های مخصوص ویژه هر روش انجام شده و سطح در نهایت آماده رنگ آمیزی، جوشکاری و یا هر فرآیند لازم دیگر می شود. در سوله سازی نیز به منظور افزایش کیفیت رنگ آمیزی و فرآیندهایی که بر روی سطوح فلزی سوله انجام می گردد لازم است سازه فلزی سوله از هر گونه آلودگی پاک شده و سپس فرآیندهای مختلف بر روی آن انجام گیرد. حذف آلودگی ها از روی سطوح در شرایطی که کاربرد سوله خیلی خاص باشد و وجود هر گونه آلودگی غیر قابل قبول باشد، بیشتر نمود خواهد داشت.

 

با روش سند بلاست چگونه سطوح فلزی سوله را پاکسازی می کنند؟

 

در روش سند بلاست ذرات ماسه با فشار هوای زیاد به سطح برخورد داده شده و موجب پاک شدن سطح از هر گونه آلودگی، غبار، لکه و چربی می شود.
این روش یکی از متداول ترین و مقرون به صرفه ترین روش های پاک سازی سطوح است. در این روش امکان جایگزین کردن ذرات ماسه با ذرات دیگری نیز وجود دارد و با کنترل فشار هوا و تغییر ذرات می توان میزان سایش سطح را به خوبی کنترل کرد. تجهیزات مورد نیاز در روش سند بلاست معمولا یک کمپرسور تامین کننده هوای فشرده است که از طریق آن فشار هوا به ذرات ساینده وارد شده و این ذرات به سمت یک نازل هدایت می شوند و با فشار بالا به سطح مورد نظر برخورد کرده و آلاینده های مختلف را از روی آن جدا می کنند. مدل های مختلفی از دستگاه های سند بلاست موجود هستند که با توجه به نوع و حجم کار از انواع مختلف آن به فراخور استفاده می شود. در برخی پروژه ها با توجه به حجم کار و سایز قطعات از اتاق های سایش استفاده می شود که تمام فرآیند سند بلاست به صورت ایزوله در یک اتاق انجام شده و ذرات ماسه قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند.
برای کارهای کوچک و سیار نیز از دستگاه های سند بلاست پرتابل و قابل حمل استفاده می شود که به وسیله یک اپراتور قابل جابجایی و استفاده است. همان گونه که قبلا گفته شد در سند بلاست معمولا از ذرات ماسه استفاده می شود اما به منظور افزایش کیفیت سایش و کمتر شدن میزان گرد و غبار می توان از ماسه هایی از جنس سیلیس و اکسید فلزاتی نظیر مس استفاده کرد.

 

◊ نقاط ضعف و قوت سند بلاست چیست؟

 

روش سند بلاست دارای برخی نقاط قوت و برخی نقاط ضعف است. نقاط قوت روش سند بلاست در از بین بردن کامل زنگ زدگی ها و امکان دسترسی و زدودن آلودگی ها از نقاط دورتر و کمتر در دسترس سطوح می باشد. همچنین با توجه به اینکه در سند بلاست از مواد شیمیایی استفاده نمی شود و بیشتر مرسوم است، در نتیجه مقبولیت بالایی نیز دارد. اما نکات منفی روش سند بلاست یکی ایجاد گرد و غبار ماسه است که استنشاق آن باعث ایجاد مشکلاتی برای اپراتور  می شود. همچنین برخی مواد، قابلیت سند بلاست شدن را نداشته و در برخورد با ذرات ماسه با فشار بالا دچار آسیب دیدگی می شوند.

 

استفاده از روش سند بلاست و اجرای  رنگ های صنعتی در صنعت بسیار مورد توجه است به علت اینکه تغییرات خاص و مهمی روی تجهیزات دارد،مزیت استفاده از این کار را می توان در چند مورد مهم خلاصه کرد:

 

1- محافظت قطعات از خوردگی

 

2- داشتن صرفه اقتصادی برای شرکت ها و صنایع نسبت به استفاده از روش های بدون  انجام سندبلاست

 

3- افزایش مقاومت قطعات و تجهیزات در مقابل مواد شیمیائی

 

4- افزایش مقاومت قطعات و ماندگاری بیشتر تجهیزات

 

5- ایجاد یک سطح مناسب توسط سند بلاست برای رنگ آمیزی سطوح مورد نظر

 

چرا از رنگ آمیزی صنعتی استفاده می کنیم

 

استفاده از رنگ آمیزی صنعتی یک روش علمی و پرکاربرد برای محافظت از تجهیزات فلزی در برابر خوردگی می باشد .این رنگ ها پوشش های از جنس ترکیبات آلی می باشند تا 90 درصد باعث حفاظت سطح در مقابل خوردگی می شود. این پوشش های آلی از ترکیب رنگ با رزین و رنگدانه و حلال به وجود می آید و بسته به سطحی که باید تحت پوشش قرار بگیرد ترکیبات متفاوتی پیدا می کند. رنگ ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع سازه و محیطی که سازه با آن در ارتباط است انتخاب می شود.

 

رنگ های صنعتی بر چه اساسی روی سطح سندبلاست شده قرار می گیرند:

 

پوشش اول شامل ترکیباتی ضد خوردگی می باشد که به آنها پیگمنت می گویند

 

یک لایه پرایمری به عنوان زیر سطح می باشد

 

لایه میانی که بر روی سطح پرایمری قرار می گیرد و از بخش زیرین خود محافظت می کند

 

پوشش لایه نهایی که برای محافظت از کلیه بخش ها انجام می شود.

 

ضخامت هر لایه  با توجه به دوامی که برای رنگ روی سطح انتظار داریم از 70 میکرون در اولین لایه  آغاز می شود و به 120 میکرون در لایه نهایی می رسد.البته شرایط جوی نیز در تغییر میزان این ضخامت نقش بسیاری دارد.

 

رنگ های صنعتی مناسب استفاده روی تجهیزات بعد از سند بلاست

 

1- پیگمنت اصلی که از جنس اکسید سرب، اکسید روی و زینک فسفات می باشد که همگی ترکیبات نامبرده شده خاصیت ضد خوردگی دارند

 

2- انواع پرایمرها از جمله پرایمر آلکیدی زینک کرومات و اکسید آهن که خاصیت مقاومت در برابر ترکیبات شیمیائی را دارند.

 

3- اپوکسی های  پلی آمید و اکسید آهن

 

4- رنگ رویه سیلیکونی و رنگ رویه الکیدی

 

نمونه های ذکر شده تنها گوشه ای از تمام ترکیباتی است که برای سند بلاست و اجرای رنگ های صنعتی استفاده می شود.

 

زمان مناسب رنگ آمیزی بعد از سندبلاست

 

زمان اجرای پوشش و رنگ روی سطح های سند بلاست شده متفاوت می باشد. اگر از روش سندبلاست تر برای پاکسازی استفاده شود باید منتظر بمانیم تا سطح کاملا خشک شود و پس از آن رنگ آمیزی انجام پذیرد.

 

1- کاهش و افزایش درجه حرارت بر کیفیت رنگ آمیزی  صنعتی تاثیر می گذارد

 

بهترین دما برای انجام  سندبلاست و اجرای رنگ آمیزی صنعتی 25 درجه سانتی گراد می باشد

 

2- زمان مناسب برای انجام رنگ آمیزی بعد از سندبلاست روی سطح های مختلف  از 8 تا 72 ساعت متغیر است.

 

3- حداقل دمایی که مناسب رنگ آمیزی  مناسب است 10 درجه سانتیگراد می باشد

 

شرایط اجرای پوشش های روی سند بلاست

 

گاهی اوقات  برای رنگ آمیزی و پوشش روی سطوح از چند لایه رنگ آمیزی استفاده می شود، برای مثال اگر از پرایمرها استفاده شود لایه میانی و لایه نهایی از نظر دمای محیط و دمای سطح کار شرایط یکسانی دارند.

 

1- برای هر دو پوشش دمای محیط حداقل 10 درجه سانتیگراد و دمای سطح کار 5 درجه سانتیگراد می باشد.

 

2-  سرعت باد در هنگام انجام کار باید کمتر از 7 متر بر ثانیه باشد

 

4- سطح نباید دارای شبنم باشد چون این شرایط باعث کاهش چسبندگی رنگ روی کار می شود.

 

نکات ایمنی در سندبلاست و اجرای رنگ های صنعتی

 

1- اگر از رنگ های اپوکسی و آلکیدی استفاده می کنید، این نوع رنگ ها چون شیمیایی می باشد آتش زا هستند و اگر در هر محیطی به خصوص محیط در بسته استفاده می شوند، باید مراقب بود که جرقه باعث ایجاد آتش سوزی نشود

 

2- در هنگام عملیات سندبلاست و رنگ آمیزی باید از وسایل ایمنی و تجهیزات فردی مناسب استفاده کنند

 

3- در محل کار اگر فضای بسته است حتما از سیستم تهویه مناسب استفاده شود.

 

4- اگر بخش هایی از بدن با مواد شیمیایی تماس پیدا کرد حتما با آب کافی شستشو دهید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر 

شرکت مانا سوله ایرانیان آماده اجرای هرگونه پروژه در داخل و خارج کشور میباشد ، سوله و اسکلت های فلزی سنگین تخصص ماست

 

javanmard وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط تلفنی با کارشناسان ما

09151009700

ارتباط سریع
خروج از نسخه موبایل