انواع اتصالات در ساخت سوله

اتصالات در ساخت سوله

با انواع سوله‌ها که به صورت یک یا چند دهانه و عموما یک طبقه با سقف شیبدار و اتصالات سوله صلب، برای پوشش دهانه‌های بزرگ به کار می‌رود، در مقاله سوله چیست و انواع آن آشنا شدیم.

اتصالات سوله در این نوع سازه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و عموما از آنها عملکرد صلب و انتقال نیروهای محوری، برشی، لنگر خمشی در گوشه‌ها را (محل اتصال تیر به ستون) انتظار می‌روند.

امروزه برای ساخت و اجرای قاب‌های صنعتی (سوله‌ها)، بعضی از اتصالات آنها در کارخانه سازنده سوله تعبیه و در محل اجرای سازه به قطعات دیگرمتصل می‌شوند. از انواع  اتصالات اصلی در قاب‌های صنعتی می‌توان از اتصال گوشه، اتصال رأس سوله، اتصال لاپه‌ها به قاب و اتصال بادبندی به قاب سوله نام برد.

اتصالات سوله به صورت تیر به ستون در یک قاب صنعتی (اتصال گوشه) در ساخت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همان‌گونه که اشاره شد از آن عمدتا انتظار عملکرد صلب می‌رود. دو نوع رایج از اتصالات گوشه‌ای در سوله‌ها، اتصال با ورق انتهایی (End plate) و اتصال ساعتی است.

اتصال گوشه و سر سوله با ورق انتهایی

در این نوع اتصال به انتهای تیر و ستون ورق‌هایی که در آنها سوراخ‌هایی تعبیه شده است، به طور کامل جوش داده می‌شود. هنگام اجرای قاب صنعتی پیچ‌هایی که از محل سوراخ ورق‌ها عبور داده و اتصال را برقرار می‌کنند. برای تحمل خمشی ناشی از نیروهای کششی پیچ‌ها در ورق و ایجاد صلبیت بیشتر در محل اتصال، معمولا ورق‌های تقویتی (سخت‌کننده) عمود بر ورق به کار می‌رود.

برقراری اتصال توسط ورق‌های انتهایی برای اتصالات گوشه و نیز اتصالات رأس سوله انجام می‌شود.

نمونه اتصالات راس سوله

نمونه دیگر از اتصال رأس سوله، استفاده از ورق‌های کمکی در بال‌ها و جان تیر با مقطع متغیر است. این نوع اتصال قادر است تمامی لنگر خمشی و نیروی برشی در طرفین خود را منتقل کند. در مواردی که اتصال ساده در رأس سوله مورد نظر باشد، می‌توان به وسیله ورق کمکی در جان تیر آن را اجرا کرد.

اتصالات سوله ساعتی از انواع رایج اتصالات در گوشه قاب‌های صنعتی استفاده از اتصال ساعتی است. در اتصال ساعتی نیروی برشی و لنگر خمشی در گوشه قاب صنعتی به صورت نیروهای برشی و لنگر پیچشی در اتصال ظاهر می‌شوند (شکل ۳). چون لنگر خمشی مقطع عمدتا توسط بال‌ها تحمل می‌شود و در این گونه اتصال معمولا جان‌ها توسط ورق به یکدیگر متصل می‌شوند، طراحان باید از نحوه انتقال مناسب نیروهای داخلی اطمینان حاصل کنند.

یکی از خدمات گسترده شرکت مانا سوله ایرانیان جهت رفاهیت شما مشتریان وکارفرمایان عزیز انجام فونداسیون سوله تا پوشش سوله را برعهده میگیرد.#

KEY WORD

protein structure-structure of d n a-structure of cells-synonyms for structure-structure of proteins-

homologous structure-structure of a dna-infra structure-data structure

javanmard وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *