پروفیل زد (Z) چیست؟ انواع پروفیل z مراحل تولید پروفیل z چگونه است؟

زد چیست 1 سازنده انواع اسکلت های فلزی و بهترین سوله سازی در مشهد
زد چیست سازنده انواع اسکلت های فلزی و بهترین سوله سازی در مشهد

برای این که بگوییم پروفیل زد چیست، ابتدا بهتر است تنها خود پروفیل را معرفی کنیم. ثابت بودن یک مقطع در طولی معین تعریف لغوی پروفیل است .از مهمترین و کاربردی ترین مصالح ساختمانی پروفیل می باشد که در سایزهای متنوعی به بازار عرضه می شود.

پروفیل زد یا همان پرلین زد نمونه‌ ای از مقاطع فولادی می باشد؛ که در صنعت مصرف زیادی دارد. ظاهر آن مانند اسمش به صورت حرف انگلیسی Z است. جالب است بدانید که این مقطع فولادی به علت شباهتش با این حرف پروفیل زد نامگذاری شده است.

مراحل تولید پروفیل زد (Z) در مانا سوله ایرانیان

  • مرحله اول

در ابتدا برای تولید پروفیل زد (Z) ، ورق Z یا همان رول های فولادی را به کارخانه ارسال می کنند. سپس در اندازه های تعیین شده از طریق ماشین های برش زنی برش داده می شوند.

  • مرحله دوم

بعد از برش ورق ها آن ها را به سمت ماشین آلاتی که مخصوص تولید پروفیل زد است، می فرستند. پس از ارسال بر روی آن ها عملیات خم کاری و فرم دهی صورت می گردد.

  • مرحله سوم

در این مرحله برای تایید نهایی، پروفیل تولید شده را با دقت بررسی می کنند. بعد از اینکه تایید شد با توجه به مقاطع نیاز و سفارش مشتری پروفیل زد را می سازند.

  • مرحله آخر

در مرحله آخر با توجه به سفارش مشتری بعد از عملیات پانچ کاری، پروفیل های آماده شده را به انبار ارسال می کنند.

در شرکت سوله سازان ظفر، پروفیل زد را طبق نیاز مشتری در ابعاد و سایز های مختلف تولید می کنند. سپس آن را به مشتریان ارائه می دهند.

انواع مختلف پروفیل زد (Z) با توجه به اندازه آن ها

  • پروفیل Z 16: (در ضخامت های 2، 2.5 و 3 mm)
  • پروفیل Z 18: (در ضخامت های 2، 2.5، 3 mm)
  • پروفیل Z 20: (در ضخامت های 2، 2.5، 3 و 3.5 mm)
  • پروفیل Z 22: (در ضخامت های 2، 2.5، 3 و 3.5 mm)   

کاربرد های انواع پرلین زد

از این مدل پروفیل در صنعت های گوناگونی استفاده می کنند. موارد زیر برخی از کاربرد های پروفیل زد می باشند.

  • قابل استفاده برای سقف سالن های بزرگ و سوله
  • قابل استفاده برای صنعت های مختلفی چون کشتی سازی
  • استفاده در ریل ها
  • مصرف در صنعت ساختمان سازی
  • قابل استفاده برای اسکلت های فولادی

مزایای پروفیل زد

موارد زیر برخی از مهمترین مزایای پروفیل زد (Z) در صنعت های گوناگون می باشند.

  • این مقطع فولادی توانایی و قابلیت مخصوصی در حمل بارهای کشتی دارد‌‌. این مورد از مهمترین مزیت پروفیل زد (Z) می باشد. این نوع پروفیل در تمام سازه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. همین کاربرد زیاد باعث محبوبیت زیاد این نوع پروفیل شده است.
  • پروفیل زد (Z) در افزایش استحکام و مقاومت ساختمان تاثیر بسیار زیادی می گذارند. به همین دلیل از این نوع پروفیل در مناطق زلزله خیز استفاده زیادی می شود.
  • حمل و نقل پروفیل زد (Z) بسیار آسان و راحت می باشد. از این رو اگر تمام نکات ایمنی لحاظ شود، حین حمل و نقل به آن صدمه ای وارد نمی شود.
  • نصب پروفیل زد (Z) بسیار آسان و راحت می باشد و در نصب نیازی به ماشین آلات و تجهیزات خاصی ندارد‌. زیرا این پروفیل ساختاری ساده دارد.
  • پروفیل زد (Z) از محصولات سازگار با محیط زیست به حساب می آید. زیرا فرآیند بازیافت آن ساده است.

پرلین زد جهت ساخت سوله

سوله سازه ای فلزی می باشد. کاربرد بسیار زیادی در مراکز نظامی، صنعتی، کارخانه ها و سایر صنایع دیگر دارد. پروفیل Z سوله از پرمصرف ترین و پرکاربرد ترین مقاطع فولادی می باشد؛ که در سوله سازی از آن استفاده می شود.

بیشترین کاربرد پروفیل زد (Z) در سوله سازی برای پوشش دادن سقف سازه ها می باشد. ساختار سوله ها غالباً به حالت شیب دار است. قرار گرفتن پروفیل زد در سوله به این صورت می باشد که پرلین ها به حالتی طولی در کنار هم قرار می گیرند و باعث تشکیل سقف شیبدار سوله می شوند.

فاصله لایه در سوله به چه صورت است؟

از پرلین یا لایه برای پوشش سقف در سوله سازی استفاده می شود. اشکال انواع پروفیل زد به صورت سی و زد می باشد. هر کدام از آن ها مزایا و کاربرد خاصی دارند. فاصله میان پروفیل زد در سقف سوله به اندازه یک متر است.

طریقه نصب پروفیل زد

طریقه نصب کردن پروفیل زد (Z) بر روی اثر بخشی یک سازه به طور مستقیم تاثیر می گذارد. در نصب پروفیل زد برای سوله سازی ابتدا قسمت های مهم سازه مانند ستون های مرکزی و تیرها را کار می گذارند.

سپس تیرهای پروفیل زد را در سقف از طریق پیچ و مهره به قاب های اصلی وصل می کنند. اگر فواصل ستون های اصلی و ارتفاع سوله از هم دور باشد، ابتدا به منظور پوشش دادن دیوارها لایه های افقی را وصل می کنند.

باید حین نصب پروفیل زد دقت کرد که پروفیل ها دو سمت سقف مخالف هم باشند. به این دلیل که بار و فشار وارد شده به این پرلین ها دقیقا از محل مرکز برش مقطع عبور می کند. در غیر این صورت به علت خروج از مرکزیت به وجود آمده یک لنگر پیچی در پروفیل زد تشکیل می شود.

وزن پروفیل Z

تولید پروفیل Z راه حلی مناسب در صنعت ساختمان سازی به حساب می آید. به همین دلیل توانسته مشکلات زیادی را در ساختمان سازی از بین ببرد.

در صنعت ساختمان سازی از مهمترین مشکلاتی که کارشناسان با آن مواجه می شوند افزایش مقاومت ستون ها و پی اصلی بنا و همچنین کاهش وزن ساختمان است. به همین دلیل با استفاده از پروفیل زد در این صنعت تا حد زیادی بار وارد شده بر ساختمان کم می شود.

89 379x1024 1 سازنده انواع اسکلت های فلزی و بهترین سوله سازی در مشهد

به طور کلی وزن پروفیل زد چیزی حدود ۴ الی ۱۰ کیلوگرم می باشد.

فرمولی برای محاسبه وزن پروفیل زد

از فرمول زیر برای محاسبه وزن پروفیل زد استفاده می کنند. شایان به ذکر است که در فرمول محاسبه وزن پروفیل زد ضخامت بر حسب میلیمتر، وزن حاصل شده بر حسب کیلوگرم و طول و عرض نیز بر حسب سانتی متر می باشد. چگالی نیز در این فرمول ۸۶.۷ در نظر گرفته شده است.

1000/ ضخامت * عرض *طول * چگالی = وزن پروفیل زد

تولید پرلین زد

کشور ما کارخانه های زیادی برای تولید انواع پروفیل Z دارد. شرکت مانا سوله ایرانیان یکی از برترین تولید کنندگان پروفیل زد می باشد. این شرکت پرلین زد را با کیفیتی عالی و مناسب ترین قیمت در بازار آهن ارائه می دهد.

قیمت پروفیل Z

قیمت پروفیل زد به عوامل گوناگونی چون اخبار داخلی و خارجی، قیمت ورق، برند کارخانه تولید کننده، قیمت دلار و … بستگی دارد. از این رو اگر خریدار این قطعه فولادی هستید، بهتر است روزانه قیمت آن را از مراجع معتبر بپرسید؛ تا بتوانید در اولین فرصت و در شرایطی مناسب خریدی به صرفه داشته باشید.

شرکت مانا سوله ایرانیان از معتبرترین مراجع تولید کننده پروفیل زد می باشد. این شرکت مناسب ترین قیمت بازار را به مشتریان خود ارائه می دهد. برای اطلاع از قیمت می توانید از کارشناسان  شرکت مانا سوله ایرانیان  مشاوره بگیرید.

javanmard وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط تلفنی با کارشناسان ما

09151009700

ارتباط سریع